Galeria Wieży Ciśnień|

Galeria Wieży Ciśnień zaprasza na najnowszą wystawę, w dawnym zbiorniku na wodę
w Wieży Ciśnień, przy ul. Filareckiej 2. Od soboty 5 listopada do niedzieli 27 listopada, w godzinach otwarcia Muzeum będzie można podziwiać niezwykłe prace artystki Kingi Eliasz na ekspozycji
pt. „IN THE RHYTHM OF CHOPIN”, która realizowana jest w ramach 20. edycji Bydgoszcz jazz Festival. Serdecznie zapraszamy również na wernisaż, który odbędzie się w piątek 4 listopada o godzinie 18:00 w Galerii Wieży Ciśnień, przy ul. Filareckiej 2.

 

„IN THE RHYTHM OF CHOPIN” – malarskość i brak obiektywizmu w fotografii bezkamerowej. Cykl fotografii bezkamerowej przedstawiającej fotograficzny zapis dźwięku na płaskiej powierzchni obrazu.

Fotografie powstały na potrzeby okładki na płytę projektu muzycznego Józefa Eliasza pt.: „In The Rhythm of Chopin” z roku 2012, który uzyskał status Platynowej Płyty w kategorii JAZZ. Koncepcja oparta została na wykorzystaniu właściwości światłoczułych materiałów fotograficznych z pominięciem użycia aparatu fotograficznego podczas rejestracji obrazu w obróbce fotochemicznej. Idea ta bliska była malarstwu typu action painting, to rodzaj malarstwa, którego założeniem był sposób malowania spontaniczny, intuicyjny, agresywny, płynący z gestu ręki i ciała.

Istotą projektu była rejestracja samego procesu, a nie tylko jego produktu finalnego.  Proces twórczy był nieprzewidywalny, a decyzje dotyczące kompozycji i rodzaju podjętych działań zostały podjęte intuicyjnie. Ważnym aspektem był przypadek i odkrywanie przestrzeni bez istniejącej struktury przestrzennej.

Powstałe prace charakteryzuje malarskość, różnorodne plamy nachodzące na siebie, przenikają się, to znowu są odcięte od siebie. Widoczne przecierki, zarysowania, miejsca bogate fakturowo kontrastują z plamami czerni i bieli. Każda praca stanowiła jedyny zapis procesu gry na perkusji oraz zaprzeczenia istnieniu obiektywizmu w fotografii. Fotograficzna technika chemigrafii nawiązuje do dzieł Jacksona Pollocka. Istotną cechą dla otrzymywania obrazów fotochemicznych powstałych bez użycia aparatu fotograficznego jest nieprzewidywalność procesów chemicznych w połączeniu z właściwościami fotoczułymi materiałów fotograficznych, a w odniesieniu do projektu IN THE RHYTHM OF CHOPIN, wzbogaconymi o gest ręki „malującego” perkusisty. W odniesieniu do historii sztuki i rejestracji dźwięku na płaszczyźnie obrazu należy przypomnieć dzieła takich Wojciecha Bruszewskiego i „Fotografie  dźwięków” z roku 1972, Och – fotografia dźwięku, 1/6 sekundy z roku 1971 – Prace te to odbitki fotograficzne części taśmy filmowej zawierającej ścieżkę dźwiękową, która została rozdzielona z obrazem.

 

Kinga Eliasz – urodziła się 29 kwietnia 1973 roku w Toruniu. Mieszka i pracuje w Bydgoszczy. Zajmuje się fotografią i grafiką. Ukończyła Liceum Plastyczne w Bydgoszczy. W 2000 r. zdobyła dyplom w pracowni prof. Wojciecha Bruszewskiego z plastyki intermedialnej oraz aneks z fotografii w pracowni prof. Zdzisława Mackiewicza na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W roku 2006 otrzymała dyplom Związku Polskich Artystów Fotografików. W latach 1999 – 2002  współpracowała z TVP Oddział w Bydgoszczy w zakresie realizacji grafiki komputerowej oraz oprawy plastycznej programów telewizyjnych. W latach 2005 – 2016 była nauczycielem akademickim, zajmowała się działalnością dydaktyczną oraz teorią z zakresu sztuk wizualnych. Od roku 2002 zarządza Centrum Artystycznym Eljazz w Bydgoszczy. Od roku 2008 pełni funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Artystycznego Eljazz w Bydgoszczy, organizuje międzynarodowe wydarzenia artystyczne: Bydgoszcz Jazz Festival oraz Europejską Akademię Jazzu. Jej prace znajdują się w zbiorach Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy oraz Muzeum Historii Fotografii w Krakowie.

Comments are closed.

Close Search Window