Muzeum|

BEZ HORYZONTU to tytuł wystawy prac malarskich Katarzyny Rymarz, którą zaprosiliśmy do Galerii Wieży Ciśnień w Muzeum Wodociągów w lutym 2014r.

Katarzyna Rymarz 

– ukończyła Uniwersytet Warmińsko – Mazurski w  Olsztynie w 2004r. – malarstwo sztalugowe, prof. Stanisław Andrzejewski. Dyplom z rysunku w pracowni dr. Doroty Jajko- Sankowskiej 2002 r.

wystawy indywidualne: 
2004 Galeria Brda, Bydgoszcz
2005 D-pub Gallery, Londyn
2006 Jacaranda Boutique, Londyn
2009 Wystawa malarstwa, Marley, Nakło nad Notecią

wystawy zbiorowe:
1999, 2001, 2002, 2003, 2004 wystawy malarstwa i rysunku, Galeria Uniwersytecka, Olsztyn
2002 – wystawa charytatywna na rzecz dzieci z Ośrodka Opiekuńczego w Olsztynie
2006 – wystawa malarstwa („Manifesto”) inaugurująca zawiązanie grupy twórczej Kalamarsada (Katarzyna Rymarz i Marta Chojnacka), Camel & Artichoke, Londyn
2006- wystawa malarstwa i rysunku („ New apple or new idea…”), Katarzyna Rymarz i Marta Chojnacka, Cafe Traiteur, Londyn
2007- wystawa zbiorowa grupy Kalamarsada ( Katarzyna Rymarz – malarstwo, Marta Chojnacka- malarstwo, Joan Ayguade – obiekty interaktywne, Tomasz Zieliński – fotografia, Romain Juan – instalacja, Katarzyna Lissoń – fotografia, Dorota Koc – malarstwo, Chromosome Breaker – instalacja muzyczna, The Bones Theatre – sztuka aktorska, instalacja ciał)
(„Volatile reality down the rabbit – hole”), Waterloo Gallery, Londyn
2008- wystawa zbiorowa grupy Kalamarsada ( Katarzyna Rymarz – malarstwo, street art. – instalacja malarska, Marta Chojnacka- malarstwo, Dorota Koc- malarstwo, Dorota Jajko-Sankowska – rysunek, Joan Ayguade Jarque – instalacja, Tomasz Zieliński – fotografia, performens, grupa poetów polskich),

(„Wstrząśnięta tożsamość?”) Muzeum Ziemi Krajeńskiej, Nakło nad Notecią

Opis prac, idea:
Używając ciągle tych samych, niezmiennych od tysięcy lat środków malarskich poszukuję sposobu wniknięcia w głąb, nie pójścia naprzód.
Obrazy malowane są cyklami trwającymi równolegle do siebie, ale mogącymi istnieć zupełnie odrębnie. Pracuję jednocześnie nad kilkoma i zajmuje to nawet kilka lat.
Roboczo nazwane „oni” i „one”. W pierwszym przypadku odnoszą się do postaci, do człowieka, w drugim do obiektów, symboli, pejzaży, przedmiotów.
Malowanie obrazu można rozpocząć „prawie z niczego, ale zawsze to prawie nic jest pewną obserwacją świata – fragmentem zobaczonym nagle i bardzo intensywnie. Źródłami moich doznań
są często proste przedmioty, mikro fragmenty przyrody. Ten mój podziw dla świata, którego cząstki odkrywam, gdzie całość jest nadal tajemnicą staje się główną funkcją obrazu.
Swoje kompozycje aranżuję przez zestawianie grubych mocnych kresek ( szkielet obrazu) i zestawianie ze sobą kontrastów kolorystycznych (dwoistość wszystkiego co nas otacza).
Budując obrazy na pozornie znanej rzeczywistości , gdzie malarstwo jest rezultatem syntezy wielu ułamkowych zdarzeń pragnę utrzymać równowagę udziału wszystkich zmysłów (empiryzm i wyobraźnia).
Zanim przedmiot stanie się „magicznym” elementem obrazu poprzedza go długotrwała obserwacja, odnajdowanie sygnałów co finalnie doprowadza do redefinicji obiektu, czy symbolu.

Obrazy artystki z Nakła na „Polygonum”

Katarzyna Rymarz, nakielska malarka i projektantka biżuterii, odniosła znaczący sukces artystyczny w trzeciej edycji „Polygonum” – wystawie sztuki twórców województwa kujawsko-pomorskiego. Jej obrazy zostały wybrane przez jury, złożone z krytyków i teoretyków sztuki, na wystawę pokonkursową ciekawej, prestiżowej konfrontacji środowiska naszego regionu. „Polygonum” ukazuje różnorodną, wielobarwną mozaikę sztuki współczesnej, jej idee, tendencje, formy, nurty.
Głównym tematem twórczości Katarzyny Rymarz pozostaje człowiek, jego prywatność i otoczenie. W wyciszonych, kameralnych obrazach kreśli ona osobistą wizję codzienności, silnie związanej z naturą, jej walorami, kolorytem. Opowiada o harmonii i równowadze życiowych procesów ludzi i przyrody. Z malarskich przetworzeń konkretnych sytuacji, rytuałów i widoków buduje własną, przemyślaną metaforą świata. Obrazy Rymarz zachęcają do spokojnego, odrobinę marzycielskiego przyjrzenia się zwykłym miejscom i przestrzeniom, rozważnego spojrzenia w stronę bliźniego, do uważnej obserwacji natury. Jednocześnie budzą wahania i niepewność o kondycję otaczającej nas przyrody.
Pracuję jednocześnie nad kilkoma cyklami obrazów – wyznaje artystka. Roboczo nazywam je „oni” i „one”. W pierwszym przypadku odnoszą się do postaci, do człowieka; w drugim – do obiektów, rzeczy, pejzaży. Źródłem moich doznań są często proste przedmioty, fragmenty przyrody. Podziw dla świata, którego cząstki odkrywam nagle, intensywnie, często staje się główną funkcją moich obrazów. Moje malarstwo jest rezultatem syntezy wielu zdarzeń, wypadkową udziału wszystkich zmysłów, empiryzmu i wyobraźni.
Katarzyna Rymarz urodziła się w 1979 roku w Nakle nad Notecią. Po studiach wróciła do rodzinnego miasta. Ukończyła Wydział Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Dyplom uzyskała w 2004 roku w pracowni malarstwa prof. Stanisława Andrzejewskiego. Wystawiała w galeriach Bydgoszczy, Londynu, Nakła i Olsztyna. Zajmuje się malarstwem i projektowaniem biżuterii oraz przedmiotów artystycznych.

Autor; Jerzy Brukwicki

Comments are closed.

Close Search Window